HANDLE
Celostní přístup k neurovývoji a efektivitě učení
HANDLE program: jak může pomoci dětem se speciálními potřebami
Cílem HANDLE programu je podpořit organizaci neurovývojových systémů člověka, omezit stres a přetížení a vytvořit tak připravenost k učení a zlepšit kvalitu jeho života. Přináší individuálně přizpůsobené jednoduché aktivity, které dětem, dospělým i seniorům pomáhají řešit příčiny jejich obtíží.
HANDLE program může zlepšit funkce nervové soustavy v těchto oblastech:
- hmatové vnímání (hypersenzitivita / hyposenzitivita na dotek)
- přecitlivělost na vůně a pachy
- pomáhá nastavit přiměřené svalové napětí (může zmírnit hypotoniii a hypertonii)
- dokáže ovlivnit kruhové svěrače v těle (kontroly vylučování moči)
- podpora rovnovážného smyslu a koordinace pohybu v prostoru (hrubá motorika)
- zrání zrakového vnímání (okulomotoriku, binokularitu, koordinaci oko-ruka)
- sluchové vnímání (schopnost mozku zpracovávat sluchové vjemy)
- pracuje s jemnou motoriku prstů pro sebeobsluhu i držení tužky předškoláků
- orální motoriku (ovládání svalů úst pro lepší příjem potravy a výslovnost)
- prostřednictvím podpory interhemisferické integrace může zlepšit paměť a pozornost, schopnost ovládat emoce a plánovat a organizovat své jednání (rytmické aktivity pro efektivnější zapojení obou polovin mozku)
V čem vnímám odlišnosti HANDLE přístupu od jiných terapií a metod?
- Méně terapií… je více času spolu s rodičem
- Méně stresu… je více schopnosti soustředit se.
- Méně počtu opakování… je více motivace a ochoty zapojit se.
- Méně tlaku na dosažení výsledku… je více radosti a sebedůvěry.
- Pomaleji vykonávat aktivity… znamená rychleji vytvořit nová propojení v mozku.
- Pomaleji přidávat obtížnost… znamená rychleji automatizovat nové dovednosti.
Lidský mozek není připraven se efektivně soustředit a učit se nové věci, pokud je vystaven stresovým situacím, nebo přetížen podněty z okolí, či svého těla. Proto HANDLE respektuje potřebu bezpečí, přijetí individuálních odlišností, posloupnost učení a přizpůsobuje člověku tempo a způsob učení.
Věda prokázala, že když se podaří aktivitu dítěte zpomalit a věnovat ji na krátkou chvilku plnou pozornost, pak je učení novým dovednostem efektivnější než dlouhé mechanické opakování. (Anat Baniel: Deti za hranicami možností)
Jaké pomůcky HANDLE přístup využívá?
Kolik času vyžaduje pravidelná aktivita rodiče s dítětem?
Jako certifikovaná HANDLE screenerka vytvářím individuální program pro děti od 5ti let, které komunikují verbálně.
Podle screeningu oslabených oblastí dítěte vybírám cílené HANDLE aktivity a přizpůsobuji je na míru dítěti podle individuálních potřeb a zájmů.
Dlouhodobým cílem je pozvolná podpora jednotlivých oblastí dítěte pro zlepšení v konkrétních školních dovednostech.
Rezervujte si Váš termín online konzultace: magda@vlastnimtempem.cz
Našemu pětiletému synovi s dysfázií velmi vadilo mýt si obličej a čistit si přední zuby. Díky HANDLE jemné masáži obličeje za několik týdnů přestal být na tyto vjemy tolik citlivý. Hry s prsty mu pomáhají připravit se na správné držení tužky. A protože si sám může určit variantu hry i jak dlouho bude trvat, ochotně spolupracuje a dělá pokroky.
Díky kurzu HANDLE lépe vidím, jak si umí můj syn říci, co potřebuje, aby se mohl rozvíjet a učit se nové věci – například tím, jaké druhy pohybu záměrně vyhledává a stimuluje tím svůj rovnovážný systém a vnímání svého těla v prostoru. HANDLE přístup mi pomáhá porozumět souvislostem vývoje mého dítěte a díky tomu mám pro něj větší pochopení, a vím jak ho podpořit v oblastech, které jsou pro něj obtížné.