Blog
Články pro inspiraci
![Jak podpořit dítě ve správném úchopu tužky](https://vlastnimtempem.cz/wp-content/uploads/2023/12/iStock-637602316-1080x675.jpg)
Jak podpořit dítě ve správném úchopu tužky
Držel tužku jako kladivo v pěsti a něco zaujatě čmáral. Když jsem s snažila přesvědčit syna, aby změnil držení tužky, ztratil zájem o kreslení a odběhl skákat na gauč. Máte podobnou zkušenost? Nejspíš proto, že vaše dítě ještě není připravené držet tužku jinak....
![Co se předškoláci naučí díky Tréninku jazykových schopností podle metody Elkonina?](https://vlastnimtempem.cz/wp-content/uploads/2023/10/foto-1.jpg)
Co se předškoláci naučí díky Tréninku jazykových schopností podle metody Elkonina?
Kouzelnou krajinou hlásek a slov putují předškoláci za královnou Grafií a potkávají po cestě kamarády, například Mistra Slabiku, Pana Délku a víly Hláskulky. Ti jim postupně pomáhají si uvědomit, že slova se skládají z hlásek, dříve než se ve škole naučí písmenka....
![Jak může technologie EEG biofeedback pomoci dětem s učením?](https://vlastnimtempem.cz/wp-content/uploads/2023/09/IMG_2008-1080x675.jpg)
Jak může technologie EEG biofeedback pomoci dětem s učením?
Dítě má za úkol na obrazovce počítače ovládat pohyb autíček na dráze jen silou svých myšlenek. Znáte dítě, které by něco takového nebavilo vyzkoušet? Já ne! V metodě EEG biofeedbacku se mozek učí reagovat na zpětnou vazbu, kterou mu počítač poskytne tím, že ho...
![Naše zkušenost s individuálním poslechovým tréninkem Benaudira](https://vlastnimtempem.cz/wp-content/uploads/2023/04/H-1080x675.jpg)
Naše zkušenost s individuálním poslechovým tréninkem Benaudira
Program pomáhá vyvážit centrální sluchové zpracování. Nezlepšuje tedy sluch, ale jak mozek zpracovává to, co uši zaslechnou. Pozitivně ovlivňuje porozumění řeči a výslovnost, obtíže se soustředěním a čtením. Jak terapie probíhá? Na základě měření sluchu dítě dostane...
![..a když dítě neopakuje slova, co s ním mám dělat, paní logopedko?](https://vlastnimtempem.cz/wp-content/uploads/2023/04/FFF-1080x675.jpg)
..a když dítě neopakuje slova, co s ním mám dělat, paní logopedko?
Ano, pár nápadů měla. Ale rozhodně ne tolik, aby nám to vystačilo na období od tří do šesti let mého syna Matěje s vývojovou dysfázií. Čekala jsem 4 roky, kdy přijede autobus a vezme nás do cílové stanice ŘEČ. Pak jsem se tam snažila dojít sama s dětmi na zádech. Hurá...
![Upozornění: kojenecké lahve nejsou vhodné pro batolata](https://vlastnimtempem.cz/wp-content/uploads/2023/04/lahve-1080x675.jpg)
Upozornění: kojenecké lahve nejsou vhodné pro batolata
Tato informace mi zcela unikla, přestože jsem absolvovala v rámci studia i základy logopedie a měla povědomí o tom, že dudlík může kazit výslovnost. Svoje děti jsem kojila dlouho, ale lahvičky mi přišly na vodu velmi praktické… o jejich nevhodnosti jsem se dozvěděla...
![Že vám to nepřipomíná logopedii? Naše domácí varianty cvičení](https://vlastnimtempem.cz/wp-content/uploads/2023/04/CCC-1080x675.jpg)
Že vám to nepřipomíná logopedii? Naše domácí varianty cvičení
1) Balanční plocha z ručníku a prkna. Podporuje hrubou motoriku, svalové napětí, koordinaci a rovnováhu, vnímání těla v prostoru a pohybu. A hlavně je to legrace! Zkuste naklonit hlavu na stranu... cítíte nějaké změny v jazyku? Řeč je nejjemnější motorika nejen...
![Co když dítě odmítá kreslit?](https://vlastnimtempem.cz/wp-content/uploads/2023/04/BBB-1080x675.jpg)
Co když dítě odmítá kreslit?
Trénovali jsme to. Věděla jsem, že kresba postavy je součástí kompletního psychologického vyšetření v 5ti letech. A stejně syn nakreslil kostlivce bez rukou, což zapadlo do mozaiky celkové nezralosti a vývojové dysfázie. A pak jsme se na kreslení skutečně vykašlali...
![Má moje dítě autismus, nebo ne? S kým se poradit a kde hledat podporu](https://vlastnimtempem.cz/wp-content/uploads/2023/04/A-1080x675.jpg)
Má moje dítě autismus, nebo ne? S kým se poradit a kde hledat podporu
Často není snadné rozlišit, zda se jedná o vývojovou dysfázii, mentální postižení, nebo autismus. Dítě také může mít autismus a mentální postižení současně. Děti s autismem i bez něj mohou mít smyslovou hypersenzitivitu, přecitlivělost na vůně, zvuky, světlo,...
![Jak často a jak dlouho pracovat na nácviku dovedností, které jsou pro dítě obtížné?](https://vlastnimtempem.cz/wp-content/uploads/2022/07/foto-31-rotated-1-1080x675.jpg)
Jak často a jak dlouho pracovat na nácviku dovedností, které jsou pro dítě obtížné?
Rodiče dětí se často diví, že jejich dítě nespolupracuje, i když se snaží úkol rozdělit na menší části. Jenže ten úkol může být stále ještě neúměrně obtížný v porovnání s aktuálními schopnostmi dítěte. Tím, že dítě odmítá spolupracovat a nesoustředí se, dává signál,...
![Jak se cítí rodič dítěte s opožděním ve vývoji?](https://vlastnimtempem.cz/wp-content/uploads/2022/07/foto-29-1080x675.jpg)
Jak se cítí rodič dítěte s opožděním ve vývoji?
Učebnice psychologie uvádějí následující fáze procesu vyrovnávání se s náročnou životní situací: šok, popření, emoce, rezignace, adaptace. Přirovnala bych to k zahradníkovi, který zjišťuje, proč mu neroste strom, který zasadil. Očekávání Zahradník zasadí pečlivě...
![Co je to vývojová dysfázie, jak a kdy probíhá diagnostika dítěte?](https://vlastnimtempem.cz/wp-content/uploads/2022/07/foto-33-1080x675.jpg)
Co je to vývojová dysfázie, jak a kdy probíhá diagnostika dítěte?
„Matěji, co to vyrábíš?“ „Fů fů!“ „Je to náklaďák? „Ne.“ Jsem se dvěma dětmi na procházce v parku. Můj pětiletý syn se právě snaží připevnit větší větev na náš kočárek a očekává, že pochopím jeho záměr. „Proč tam dáváš tu větev, je to komín mašinky?“ „Ne. To fů fů!“...
![Jak navázat kontakt s imobilním člověkem pomocí Bazální stimulace](https://vlastnimtempem.cz/wp-content/uploads/2022/07/foto-18-1-rotated-e1657526245166-1080x675.jpg)
Jak navázat kontakt s imobilním člověkem pomocí Bazální stimulace
Představte si, jak se cítí novorozenec. Je odkázán na péči okolí, neumí koordinovaně ovládat své tělo, rozlišovat zrakové a sluchové podněty, ani mluvit. Vnímá svoje tělo, doteky, materiály, které vás obklopují, čich, chuť. To jsou základní (bazální) vjemy. Příliš...
![Praktické tipy, které mi pomáhají porozumět si s dítětem s opožděným vývojem řeči.](https://vlastnimtempem.cz/wp-content/uploads/2022/06/foto-27-2-1-1080x675.jpg)
Praktické tipy, které mi pomáhají porozumět si s dítětem s opožděným vývojem řeči.
Tyto praktické tipy mohou být přínosné i pro děti z bilingvální rodiny, nebo pro děti s rysy autismu. 1. Vizualizace Zobrazení pomocí fotek, nebo reálnými předměty. Výběr ze dvou možností. Fotografie členů rodiny a míst, které dítě zná. Fotografie míst, kam spolu...