Program pomáhá vyvážit centrální sluchové zpracování. Nezlepšuje tedy sluch, ale jak mozek zpracovává to, co uši zaslechnou. Pozitivně ovlivňuje porozumění řeči a výslovnost, obtíže se soustředěním a čtením.

Jak terapie probíhá? Na základě měření sluchu dítě dostane speciální CD s hudbou obohacenou o prvky pro levé a pravé ucho v určitých frekvencích. Při vyšetření má na uších speciální sluchátka a je potřeba, aby uměl ukázat, ve kterém uchu zvuk slyší. Obvykle se CD poslouchá 10 min denně po dobu 12ti týdnů. Pětiletý Matěj si to přizpůsoboval podle sebe, někdy si řekl o měsíc pauzy, někdy pravidelně, někdy obden. Při rýmě a nachlazení je vhodné terapii přerušit. Za 3 měsíce se obvykle dělá další měření sluchu a další individuální CD.

První obrázek vysvětluje graf, druhý je přehled po roce poslechu (na začátku, uprostřed, na konec). Matěj měl hodnoty v pásmu běžného sluchu, jen preferoval levé ucho, postupně se mu sluchové vnímání sjednotilo na stejných frekvencích. Terapie není hrazena zdravotní pojišťovnou. Další podobné terapie dostupné v ČR jsou Tomatis a JIAS: Johansenova individualizovaná poslechová stimulace.

Pozorovatelný výsledek po roce: Matěj začal lépe rozlišovat zvuky a pozadí, i lidskou řeč. Když si hraje a v místnosti si povídám s někým jiným, přijde a chce vědět o čem mluvím, když zaslechne nějaké známé zajímavé slovo… třeba jako TOBOGÁN! A pomalu začíná v šesti letech opakovat nová slova, rozšiřovat si slovní zásobu.

Jak pomoci dítěti rozlišovat hlásky, ze kterých se skládají slova, aby bylo připravené použít hlásky, které trénujete na logopedii a číst s porozuměním?

Naučím vás to krok za krokem zde:

https://vlastnimtempem.cz/sluchove-rozlisovani-hrave/