Držel tužku jako kladivo v pěsti a něco zaujatě čmáral. Když jsem se snažila přesvědčit syna, aby změnil držení tužky, ztratil zájem o kreslení a odběhl skákat na gauč. Máte podobnou zkušenost? Nejspíš proto, že vaše dítě ještě není připravené držet tužku jinak.

Některé jsou dostatečně připravené již ve čtyřech letech, jiné potřebují delší čas a v předškolním věku podpořit cíleným nácvikem, aby se jim ve škole dařilo psát bez obtíží.

Na čem závisí, zda je dítě připravené držet správně tužku?

  • Jemná motorika prstů (např. schopnost navlékat korálky, šroubovat matičky)
  • Přiměřené svalové napětí celého těla i prstů dítěte (ani v křeči, ani příliš uvolněné)
  • Hrubá motorika (pohyby velkých kloubů: např. celé paže v rameni)
  • Tvar psacího náčiní a židle (vhodné jsou širší a trojhranné tužky, opora pro nohy dítěte)
  • Schopnost odlišit pohyb jednotlivých prstů
  • Hmatové vnímání (hypersenzitivita na dotek určitých materiálů úchop tužky znesnadňuje)
  • Lateralita (upřednostňování levé nebo pravé ruky)
  • Koordinace oko-ruka
  • Odeznění primárních reflexů 


Jak podpořit nácvik správného držení tužky dítěte?

  • Pokud používáte pracovní listy, tak vhodný formát pro předškoláky je A3, tedy žádné miniaturní obrázky!
  • Plynulý uvolněný pohyb rukou na velkých formátech: křídy na chodník, velké archy balícího papíru na zdi.
  • Vhodné trojhranné pomůcky: silnější tužky, fixy, voskovky, štětce a prstové barvy.
  • Umí vaše dítě kroužit postupně klouby ramene, loktu, zápěstí? Je čas zahrát si na větrný mlýn.
  • Hry pro rozvoj jemné motoriky: modelování, trhání papíru, zapichování párátek.

Můj syn už dnes maluje rád, díky tomu že jsme společně dělali cílené aktivity, které však nebyli jen s tužkami a pracovními listy.

 Přejete si vědět, jak hravě podpořit vaše dítě aby mohlo být připravené držet tužku?

Ráda vás to naučím krok za krokem zde:

 https://vlastnimtempem.cz/grafomotorika-hrave/