Držel tužku jako kladivo v pěsti a něco zaujatě čmáral. Když jsem s snažila přesvědčit čtyřletého syna, aby změnil držení tužky, ztratil zájem o kreslení a odběhl skákat na gauč.
Máte podobnou zkušenost? Nejspíš proto, že vaše dítě ještě není připravené držet tužku jinak.
Některé jsou dostatečně připravené již ve čtyřech letech, jiné potřebují delší čas a v předškolním věku podpořit cíleným nácvikem, aby je později ve škole při psaní a kreslení nebolela ruka.
Na čem závisí, zda je dítě připravené držet správně tužku?
- Jemná motorika prstů (např. schopnost navlékat korálky, šroubovat matičky)
- Přiměřené svalové napětí celého těla i prstů dítěte (ani v křeči, ani příliš uvolněné)
- Hrubá motorika (pro správný sed i pohyby velkých kloubů celé paže)
- Tvar psacího náčiní a židle (vhodné jsou širší a trojhranné tužky, opora pro nohy dítěte)
- Schopnost diferenciace (schopnost pohybovat jednotlivými prsty samostatně)
- Hmatové vnímání (hypersenzitivita na dotek určitých materiálů úchop tužky znesnadňuje)
- Lateralita (upřednostňování levé nebo pravé ruky)
- Koordinace oko-ruka
- Odeznění primárních reflexů (zejména palmárního reflexu, asymetricko tonicko šíjového reflexu)
Jak podpořit nácvik správného držení tužky dítěte?
- Pokud používáte pracovní listy, tak vhodný formát pro předškoláky je A3, tedy žádné miniatury!
- Plynulý uvolněný pohyb rukou na velkých formátech: křídy na chodník, velké archy papíru na zdi.
- Vhodné trojhranné pomůcky: silnější tužky, fixy, voskovky, štětce a prstové barvy.
- Umí vaše dítě kroužit postupně klouby ramene, loktu, zápěstí? Je čas zahrát si na větrný mlýn.
- Hry pro rozvoj jemné motoriky: modelování, trhání papíru, zapichování párátek.
- Chcete vědět, jak připravit dítě na držení tužky a psaní hravě a bez drilu?
- Objevte zábavné aktivity v online kurzu Grafomotorika hravě: https://vlastnimtempem.cz/grafomotorika-hrave-kurz/