Držel tužku jako kladivo v pěsti a něco zaujatě čmáral. Když jsem s snažila přesvědčit čtyřletého syna, aby změnil držení tužky, ztratil zájem o kreslení a odběhl skákat na gauč.

Máte podobnou zkušenost? Nejspíš proto, že vaše dítě ještě není připravené držet tužku jinak.

Některé jsou dostatečně připravené již ve čtyřech letech, jiné potřebují delší čas a v předškolním věku podpořit cíleným nácvikem, aby je později ve škole při psaní a kreslení nebolela ruka.

Na čem závisí, zda je dítě připravené držet správně tužku?

  • Jemná motorika prstů (např. schopnost navlékat korálky, šroubovat matičky)
  • Přiměřené svalové napětí celého těla i prstů dítěte (ani v křeči, ani příliš uvolněné)
  • Hrubá motorika (pro správný sed i pohyby velkých kloubů celé paže)
  • Tvar psacího náčiní a židle (vhodné jsou širší a trojhranné tužky, opora pro nohy dítěte)
  • Schopnost diferenciace (schopnost pohybovat jednotlivými prsty samostatně)
  • Hmatové vnímání (hypersenzitivita na dotek určitých materiálů úchop tužky znesnadňuje)
  • Lateralita (upřednostňování levé nebo pravé ruky)
  • Koordinace oko-ruka
  • Odeznění primárních reflexů (zejména palmárního reflexu, asymetricko tonicko šíjového reflexu)


Jak podpořit nácvik správného držení tužky dítěte?

  • Pokud používáte pracovní listy, tak vhodný formát pro předškoláky je A3, tedy žádné miniatury!
  • Plynulý uvolněný pohyb rukou na velkých formátech: křídy na chodník, velké archy papíru na zdi.
  • Vhodné trojhranné pomůcky: silnější tužky, fixy, voskovky, štětce a prstové barvy.
  • Umí vaše dítě kroužit postupně klouby ramene, loktu, zápěstí? Je čas zahrát si na větrný mlýn.
  • Hry pro rozvoj jemné motoriky: modelování, trhání papíru, zapichování párátek.
  • Chcete vědět, jak připravit dítě na držení tužky a psaní hravě a bez drilu?
  • Objevte zábavné aktivity v online kurzu Grafomotorika hravě: https://vlastnimtempem.cz/grafomotorika-hrave-kurz/