Děti se obecně nejlépe učí pohybem a činností. Pokud vaše dítě nevydrží v klidu sedět ani u oblíbené činnosti, příčinou může být porucha pozornosti s hyperaktivitou (ADHD). Jako první krok je důležité připustit, že dítě to nedělá naschvál. Uznat, že jeho tělo může mít k neposednosti důvod. Řešením tedy není přikazovat dítěti, aby přestalo skákat a v klidu sedělo, ale najít způsob, jak naplnit jeho potřebu pohybu jiným přijatelným způsobem.
3 důvody, proč vaše dítě potřebuje být v pohybu:
- Stimulace vnímání vlastního těla v prostoru. Pokud jeho vnímání těla (propriocepce) není dostatečně automatické, potřebuje se ujišťovat pohybem, kde se jeho tělo nachází, aby se mohlo cítit bezpečně.
2. Stimulace rovnováhy pro aktivaci pozornosti. U některých dětí při nedostatku pohybu dochází k rychleji ke snížení mozkové aktivity a klesá tedy i schopnost soustředit se na to, co vidí a slyší. Pokyny: „Seď v klidu a poslouchej“ se tedy mohou navzájem vylučovat.
3. Vybití frustrace a psychického napětí pohybem. Stres nemusí být jen psychický, tělo dítěte může být přestimulováno i podněty z okolí (hluk, množství lidí a hraček) pokud je jeho mozek nedokáže efektivně filtrovat a vědomě zaměřovat svou pozornost. Neposednost pak může mít funkci relaxace. Pokud o této příčině dospělý neví, jeho stupňující tlak na dítě aby se zklidnilo může vytvářet začarovaný kruh.
Principy spolupráce s hyperaktivním dítětem:
- Pravidelný denní režim s dostatkem fyzických aktivit venku, pitný režim bez množství slazených nápojů.
- Najít s dítětem jeho oblíbené odpočinkové aktivity pro zklidnění, vhodné jsou hry se senzorickými materiály (plastelína, kinetický písek, mouka, rýže) aby odpočinek nebyl jen sledování obrazovky.
- Než na dítě promluvíte, nejprve získejte jeho pozornost (navažte oční kontatk, položete mu ruku na rameno). Používejte krátké jednoduché pokyny, oceňte snahu (pozitivní posilování vztahu a sebevědomí dítěte).
- Střídat činnosti, ve škole i doma, například nechte dítě vyběhat se venku předtím, než bude potřeba sedět (čekárna, cestování, škola).
- Alternativou pohybu ve škole může být zaměstnat prsty sedícího dítěte s tichou hračkou (POP-IN, antistresový míček, gumička do vlasů).
- Pro podporu samostatnosti dítěte v opakujících se situacích můžete využít seznamy, nebo obrázkové návody (jak připravit tašku do školy, večerní rutina před spaním).
- Zapojit do denního programu hry, které mohou podpořit vnímání vlastního těla u dětí a tím jim pomoci zklidnit se:
- Hra na schovávanou v peřinách nebo polštářová bitva
- Hry, při kterých dítě tlačí nebo táhne těžké předměty, jako jsou plné nákupní tašky
- Lezení na prolézačky nebo překážková dráha a prolézání tunelem/pod židlí
- Skákání na trampolíně, na velkém míči
- Malý stan, nebo domeček z krabice/deky
- Tlakové masáže, vzájemné objetí
- Zátěžová deka může zklidnit dítě v noci a zlepšit kvalitu spánku
- Mačkání modelíny nebo papírů
- Žvýkání: kousátka pro menší děti, speciální žvýkací násadky na tužky pro školáky najdete na e-shopu Kousák.
Tyto hry nejenže podporují rozvoj pocitu bezpečí, mohou zklidňovat náročné emoční stavy, zlepšit schopnost koordinovat svoje tělo, ale jsou také skvělým způsobem, jak strávit čas s dítětem a posílit vaše vzájemné pouto.
Pozorujte, jakou má v oblibě vaše dítě, nabídněte mu ji pravidelně a zkoušejte další varianty.
Zajímá vás, jak rytmus a podpora vnímání vlastního těla a rovnováhy může podpořit u dětí řeč a výslovnost?
Naučte se, jak využít s dětmi velký míč jako trampolínu doma v obýváku v kurzu Na Míči s Magdou.