Jedním z důvodů, proč dítě nevydrží v klidu sedět může být, že jeho vnímání těla (propriocepce) není dostatečně automatické. Potřebuje se ujišťovat pohybem, kde se jeho tělo nachází, aby se cítilo v bezpečí. Řešením tedy není přikazovat dítěti, aby přestalo skákat a v klidu sedělo, ale najít způsob, jak naplnit jeho potřebu pohybu jinak.

První zásadou je střídat činnosti, například nechat dítě vyběhat se venku předtím, než bude potřeba sedět (čekárna, cestování, škola).

Alternativou pohybu ve škole může být zaměstnat prsty sedícího dítěte s tichou hračkou (POP-IN, antistresový míček, gumička do vlasů).

Zde jsou příklady pohybových her, které mohou podpořit vnímání vlastního těla u předškolních dětí a tím jim pomoci zklidnit se:

  • Hra na schovávanou v peřinách nebo polštářová bitva
  • Hry, při kterých dítě tlačí nebo táhne těžké předměty, jako jsou plné nákupní tašky
  • Lezení na prolézačky nebo překážková dráha a prolézání tunelem/pod židlí
  • Skákání na trampolíně, na velkém míči
  • Malý stan, nebo domeček z krabice/deky
  • Tlakové masáže, vzájemné objetí
  • Zátěžová deka
  • Mačkání modelíny nebo papírů
  • Žvýkání: kousátka pro menší děti, speciální žvýkací násadky na tužky pro školáky, žvýkačky

Tyto hry nejenže podporují rozvoj pocitu bezpečí, mohou zklidňovat náročné emoční stavy, zlepšit schopnost koordinovat svoje tělo, ale jsou také skvělým způsobem, jak strávit čas s dítětem a posílit vaše vzájemné pouto.

Pozorujte, jakou má v oblibě vaše dítě, nabídněte mu ji pravidelně a zkoušejte další varianty.

Zajímá vás, jak rytmus a podpora vnímání vlastního těla a rovnováhy může podpořit u dětí řeč a výslovnost?

Naučte se, jak využít s dětmi velký míč jako trampolínu doma v obýváku v kurzu Na Míči s Magdou.

dítě skáče