Díky dupání a tleskání do rytmu rozvíjíme s dětmi hned několik dovedností současně:

Využila jsem obaly z kinder vajec, protože mají vhodnou velikost a vypadají stejně.
Plním je různými sypkými potravinami a každá dvojice vydává jiný zvuk. (Rýže/ čočka/ kuskus/ méně a více náplně.)
Která patří k sobě?
Osvědčily se mi 4 dvojice a 1 navíc, aby i poslední dvojici bylo potřeba ověřit sluchem.
Nezalepuji, aby si to děti mohly otevřít a ověřit zrakem. Pokud ale máte mladší děti, kvůli bezpečnosti využívejte pomůcku vždy s dohledem.
Další možností je tyto chrastítka zapojit do rytmizace říkanek/ písniček s předškoláky.
Tato dovednost podporuje vnímání dělení slov na slabiky a sluchovou paměť na říkadla.
Pokud zapojíte i jednoduchá gesta k básničče, děti si ji díky tomu mohou lépe zapamatovat.

- opožděný vývoj řeči
- vývojovou dysfázii
- odlišný mateřský jazyk
Rozlišovat detaily sluchem je klíčová dovednost předškoláků pro přípravu na čtení s porozuměním.
Aby věděli, že slovo RAK není totéž co LAK!
I když uši slyší dobře, mozek se potřebuje naučit rozlišovat, co přesně zvuky znamenají. Ideálně ještě dřív, než se děti začnou učit písmenka.
Začínáme dělením slov na slabiky díky skákání, tleskání, dupání a bubnování do rytmu.
Další klíčovou dovedností v oblasti sluchového vnímání předškoláků je vnímání pořadí hlásek ve slovech a délky samohlásek.
OVĚŘTE SI SLUCHOVÉ ROZLIŠOVÁNÍ SVÝCH PŘEDŠKOLÁKŮ:
- Na jakou hlásku začíná slovo: MLÉKO?
- Jaké jsou zbývající hlásky?
- Kolik má slovo MLÉKO slabik?
- Která slabika je krátká a která dlouhá?
Pokud je to pro ně obtížný úkol, potřebují systematickou podporu, aby mohli být připraveni zapojit hlásky z logopedie v běžné řeči a ve škole zvládli plynulé čtení s porozuměním.
Jak na to krok za krokem učím díky své zkušenosti se synem s dysfázií rodiče i pedagogy v online kurzu Sluchové rozlišování hravě.