Píšu jako speciální pedagog a máma kluka s dysfázií, ne jako AI.

Cílem nových podmínek pro udělování odkladů školní docházky je ušetřit státní rozpočet, (protože v ČR mělo dosud odklad více než 20% dětí)

a uvolnit místo v MŠ mladším dětem. 
Podle nových kritérií posuzování odkladů však vzniká znevýhodnování dětí se speciálními vzdělávacími potřebami (zejména dětí s dysfázií a autismem) už od začátku školní docházky. Ne všechny šestileté děti jsou připraveny na čtení a další dovednosti první třídy a není to zanedbáním rodičů, ani pedagogů MŠ.  

Statisticky 1 ze 14ti dětí má vývojovou dysfázii, vrozenou poruchu řečových schopností (bez mentálního postižení)

Projevy dysfázie:

  • Opožděný vývoj řeči (jeden z příznaků, nikoli diagnóza)
  • chudá slovní zásoba, obtíže s vybavením slov
  • Snížené porozumění (vždy)
  • Nesprávná gramatická struktura vět
  • Obtíže ve vyprávění (porozumění příčinám, posloupnost děje)
  • Snížená pozornost, krátkodobá verbální paměť (zopakuj větu)
  • Obtíže využití verbální komunikace v sociálních situacích
  • Obvykle tyto děti mají současně i dyslálii (nesprávnou výslovnost) a poruchy pozornosti s hyperaktivitou.

Ve školním věku kvůli těmto obtížím mají obvykle specifické poruchy učení (dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie).

Obvykle žáci s dysfázií a SPU mají 3. stupen podpůrných opatření což zahrnuje například podporu asistenta pedagoga, předmět speciálně-pedagogické péče v rozvrhu 1h týdně, úpravu forem a metod vzdělávání i hodnocení.

A speciálně pedagogickou nápravou (reedukací) těchto poruch je obvykle procvičování dovedností pro předškoláky (rozvoj sluchového a zrakového vnímání, grafomotorika, pozornost, paměť, atd.)

A proto je z mojí praxe i osobní zkušenosti ten odklad školní docházky tak zásadní.

Můj syn s těžkou dysfázií šel do SPC pro posouzení odkladu jako 6,3 letý a nedokázal tehdy ještě dát dohromady srozumitelnou větu.

Šokovalo mě zjištění, že od nového roku by se to posuzovalo jako „neukončený vývoj řeči a nezralost v percepčních oblastech, což nově není důvod pro udělení odkladu ŠD.

Zdroj: Metodický materiál MŠMT

Můj syn nebyl zralý na školní docházku jako jeho vrstevníci, přestože jsem ho podporovala díky:

  • logopedii,
  • fyzioterapii,
  • speciální MŠ,
  • Neurovývojové stimulaci pro odeznění přetrvávajících primárních reflexů,
  • Individuální poslechové terapii Benaudira,
  • Tréninku jazykových schopností podle J.B.Elkonina,
  • Edukačně stimulující program pro předškoláky Maxík,
  • HANDLE přístup: celostí přístup k neurovývoji a efektivitě učení.

Považuju za velmi nepromyšlené zásadní omezení odkladů pro tyto děti s dysfázií a autismem již od následujícího školního roku.

Tyto děti potřebují nejen podporu pedagogů a rodičů, ale i čas. Některé věci ani s nejlepším úmyslem a ohromným úsilím nejde dohnat. A děti s nezralou nervovou soustavou jsou mnohem citlivější na stres a přetížení, mají kratší rozsah pozornosti, i když se snaží co nejvíc mohou.

Díky odkladu školní docházky a efektivní spolupráci pedagogů, rodičů a dalších terapeutů můj syn úspěšně zvládl 1. třídu a navzdory specifickým poruchám učení si rád čte kreslené komiksy.

Pokud tyto děti nedostanou podle nových kritérií odklad, hrozí jim zvýšené riziko:

  • opakování vyšších ročníků
  • celoživotnímu odporu ke čtení a učení způsobeného trvalým neúspěchem ve škole
  • nárůstu psychických onemocnění
  • sociálně patologického chování

Rok předškolního vzdělávání navíc představuje ekonomicky výrazně menší výdaje, než kdyby žák nezvládl nástup do školy a rodiče by si ho museli nechat na domácím vzdělávání, což se projeví na jejich časových možnostech věnovat se zaměstnání.
Díky úspěchu v prvních ročnících školy se významně zvyšují šance, že můj syn se vyučí v budoucnu řemeslu a získá práci, tudíž bude ekonomickým přínosem pro stát.

Co můžete dělat jako rodiče, pokud vaše dítě má dysfázii/autismus a čeká ho nástup do ZŠ:

  • Mít včas zprávy o dítěti od klinické logopedky a klinické psycholožky
  • Jít s těmito zprávami pro posouzení odkladu do speciálně pedagogického centra. (Ano, jejich kapacita praská ve švech, jen ať je vidět že tato služba potřebuje posílit!)
  • Takovému dítěti je možné doporučit odklad ŠD z důvodů těžké poruchy porozumění, nebo nejasné diagnózy (pokud je současně s dysfázií podezření na další diagnózu, například mentální postižení).
  • Pokud důvody pro odklad nebudou uznány, podat odvolání.
  • Spolupracovat s učitelkami z MŠ v předškolní přípravě. Článek: Co má umět předškolák? 
  • Kromě rozvoje řeči a výslovnosti pod vedením logopedky s dítětem procvičovat i další oblasti předškoláků hravou formou.
  • Mít sepsané doporučení od SPC pro podpůrná opatření ve vzdělání před nástupem do ZŠ
  • V září, když dítě nastoupí do školy, požádat o individuální schůzku s paní učitelkou a konzultovat jaké kroky individuální podpory prvňáčka budou nezbytné, aby měl v 1. třídě šanci na úspěch. Nastavit společnou komunikaci včas, ne až ve chvíli, kdy se objeví první problémy.UČITELKA