Děti se obecně nejlépe učí pohybem a činností. Pokud vaše dítě nevydrží v klidu sedět ani u oblíbené činnosti, příčinou může být porucha pozornosti s hyperaktivitou (ADHD). Jako první krok je důležité připustit, že dítě to nedělá naschvál. Uznat, že jeho tělo může mít k neposednosti důvod. Řešením tedy není přikazovat dítěti, aby přestalo skákat a v klidu sedělo, ale najít způsob, jak naplnit jeho potřebu pohybu jiným přijatelným způsobem.

3 důvody, proč vaše dítě potřebuje být v pohybu:

  1. Stimulace vnímání vlastního těla v prostoru. Pokud jeho vnímání těla (propriocepce) není dostatečně automatické, potřebuje se ujišťovat pohybem, kde se jeho tělo nachází, aby se mohlo cítit bezpečně.

2. Stimulace rovnováhy pro aktivaci pozornosti. U některých dětí při nedostatku pohybu dochází k rychleji ke snížení mozkové aktivity a klesá tedy i schopnost soustředit se na to, co vidí a slyší. Pokyny: „Seď v klidu a poslouchej“ se tedy mohou navzájem vylučovat.

3. Vybití frustrace a psychického napětí pohybem. Stres nemusí být jen psychický, tělo dítěte může být přestimulováno i podněty z okolí (hluk, množství lidí a hraček) pokud je jeho mozek nedokáže efektivně filtrovat a vědomě zaměřovat svou pozornost. Neposednost pak může mít funkci relaxace. Pokud o této příčině dospělý neví, jeho stupňující tlak na dítě aby se zklidnilo může vytvářet začarovaný kruh.

 

Principy spolupráce s hyperaktivním dítětem:

  1. Pravidelný denní režim s dostatkem fyzických aktivit venku, pitný režim bez množství slazených nápojů.
  2. Najít s dítětem jeho oblíbené odpočinkové aktivity pro zklidnění, vhodné jsou hry se senzorickými materiály (plastelína, kinetický písek, mouka, rýže) aby odpočinek nebyl jen sledování obrazovky.
  3. Než na dítě promluvíte, nejprve získejte jeho pozornost (navažte oční kontatk, položete mu ruku na rameno). Používejte krátké jednoduché pokyny, oceňte snahu (pozitivní posilování vztahu a sebevědomí dítěte).
  4. Střídat činnosti, ve škole i doma, například nechte dítě vyběhat se venku předtím, než bude potřeba sedět (čekárna, cestování, škola).
  5. Alternativou pohybu ve škole může být zaměstnat prsty sedícího dítěte s tichou hračkou (POP-IN, antistresový míček, gumička do vlasů).
  6. Pro podporu samostatnosti dítěte v opakujících se situacích můžete využít seznamy, nebo obrázkové návody (jak připravit tašku do školy, večerní rutina před spaním).
  7. Zapojit do denního programu hry, které mohou podpořit vnímání vlastního těla u dětí a tím jim pomoci zklidnit se:
  • Hra na schovávanou v peřinách nebo polštářová bitva
  • Hry, při kterých dítě tlačí nebo táhne těžké předměty, jako jsou plné nákupní tašky
  • Lezení na prolézačky nebo překážková dráha a prolézání tunelem/pod židlí
  • Skákání na trampolíně, na velkém míči
  • Malý stan, nebo domeček z krabice/deky
  • Tlakové masáže, vzájemné objetí
  • Zátěžová deka může zklidnit dítě v noci a zlepšit kvalitu spánku
  • Mačkání modelíny nebo papírů
  • Žvýkání: kousátka pro menší děti, speciální žvýkací násadky na tužky pro školáky najdete na e-shopu Kousák. 

Tyto hry nejenže podporují rozvoj pocitu bezpečí, mohou zklidňovat náročné emoční stavy, zlepšit schopnost koordinovat svoje tělo, ale jsou také skvělým způsobem, jak strávit čas s dítětem a posílit vaše vzájemné pouto.

Pozorujte, jakou má v oblibě vaše dítě, nabídněte mu ji pravidelně a zkoušejte další varianty.

Zajímá vás, jak rytmus a podpora vnímání vlastního těla a rovnováhy může podpořit u dětí řeč a výslovnost?

Naučte se, jak využít s dětmi velký míč jako trampolínu doma v obýváku v kurzu Na Míči s Magdou.

dítě skáče