Jedno dítě ze 14 ti má vývojovou dysfázii, poruchu vývoje řeči. Jde o celoživotní obtíže, které se dítě postupně s vhodnou podporou v rodině i ve škole může naučit kompenzovat.
Obtíže v řeči se promítají do čtení a psaní jako specifické poruchy učení, což může vést k demotivaci ke školní práci, pokud dítě nemá individuálně nastavená podpůrná opatření ve škole ve spolupráci s Pedagogicko-psychologickou poradnou, nebo Speciálně pedagogickým centrem.
Proto je zásadní systematická předškolní příprava, aby dítě mělo základní předpoklady pro úspěch v osvojování si učiva v 1. třídě.
Podporu potřebuje dítě nejen v MŠ, ale i od rodičů a dalších odborníků, zejména klinické logopedky.

Jak procvičovat oblasti předškolní přípravy v každodenních činnostech:
- Řeč a výslovnost: rozšiřovat slovní zásobu, porozumění, vyjadřování v celých větách, nácvik správné výslovnosti pod vedením logopedky.
Tip: Popis obrázku s návodnými otázkami, hledání nesmyslů, vyprávění příběhu (co jsme zažili na výletu podle fotografií), rozvíjení vztahu ke knihám společným čtením s rodiči.
- Sebeobsluha a samostatnost, emočně-sociální zralost: uplatňuje základní bezpečnostní, hygienická a společenská pravidla, naváže kontakt, spolupracuje ve skupině.
- Grafomotorika: zvážit fyzioterapii pro správné držení těla a stabilní sed, procvičování hrubé i jemné motoriky a držení tužky třemi prsty.
Tip: vhodné trojhranné tužky, velké formáty a křídy na tabuli/chodník, grafomotorické pracovní listy zdarma ke stažení zde.

- Zrakové vnímání: schopnost vnímat a rozlišovat detaily zrakem.
Tip: Najdi rozdíly mezi obrázky, co do řady nepatří, pexeso, puzzle.

- Předmatematické představy: porovnávat méně x více, třídí předměty podle kategorií (zvířata, květiny, ovoce,…) určí počet (do 6ti)
Tip: deskové hry s kostkou, kuželky, domino.

- Paměť a pozornost: soustředěná práce 10 minut
Tip: Krátké pokyny, krátké úkoly, střídat aktivity. Při cvičení pro předškoláky není nutné jen sedět, je důležité zapojit pohyb (sbírat kartičky a třídit je).
Minimalizovat rozptylující vlivy prostředí: snížit hluk, počet předmětů položených na stole.
Tichá hračka do ruky může stimulovat pozornost a prodloužit schopnost sedět na místě (antistresový míček).

- Sluchové vnímání: V 5ti letech je v ČR plošný screening sluchu na foniatrii hrazený pojišťovnou (není nutné doporučení pediatra). U dětí s dysfázií je běžné, že uši jako orgán pracují dobře, ale mozek má obtíže ve zpracování zvuků (fonematický sluch).
V přípravě na čtení s porozuměním a zapojením hlásek z logopedie do řeči je klíčové rozlišování slabik, jejich délky, rozlišování hlásek a jejich pořadí ve slovech.
Tip: rytmické hry s říkadly, tleskání do rytmu pro uvědomování si slabik, více v článku tudy.
Zapojit vice smyslů pro lepší pozornost a paměť.
Systematická předškolní příprava hravou formou ve spolupráci rodičů a paní učitelek z MŠ je důležitým krokem pro přípravu předškoláků do 1. třídy.
