Předpona „dis-”označuje negaci”, například ve slově diskvalifikace (vyloučení, ztráta kvalifikace). Předpona „dys-” má jen lehce odlišný význam, znamená „nesprávně”, nebo „porucha”.
Dysfázie tedy doslova znamená poruchu řeči. Vývojová dysfázie upřesňuje, že obtíže vznikají už v dětství v průběhu vývoje řeči.
Příčiny jsou zřejmě na neurobiologického původu, nejedná se tedy o  nedostatečnou stimulaci nebo zanedbání ze strany rodičů.
Nejčastějším znakem bývá opožděný vývoj řeči (méně než 50 slov ve 2 letech dítěte, chybí spojování do vět typu: „máma papá“)

Další projevy vývojové dysfázie u dětí ve srovnání s vrstevníky:

  • chudá slovní zásoba, obtíže s vybavením slov
  • snížené porozumění řeči, které ale nemusí být nápadné díky porozumění kontextu a řeči těla dospělého
  • nesprávná gramatická struktura vět (obtíže ve slovosledu, obtíže s časováním, skloňováním, předložkami)
  • obtíže ve vyprávění (porozumění příčinám, posloupnost děje)
  • snížená pozornost, krátkodobá verbální paměť (zopakuj větu)
  • obtíže využití verbální komunikace v sociálních situacích

Přidružené diagnózy:

  • obtíže s výslovností (dyslálie)
  • ADHD
  • Koktavost
  • selektivní mutismus (nemluví např. jen v MŠ)
  • specifické poruchy učení (dyslexie, dysgrafie, dysortografie) zdroj: AKL

Zásadní je pochopení rodičů, že obtíže v komunikaci nemají příčinu v nedostatečném čtení/zpívání a společné interakci, že se jedná o vrozený jazykový antitalent. Záměrně nepíšu „poruchu.“ Nemoci a poruchy diagnostikují a léčí lékaři.
Z mé role speciálního pedagoga a mámy kluka s dysfázií nevnímám jeho, ani další děti s dysfázií jako porouchané. Děti není možné opravit jako rozbitý stroj. A když se pozornost dospělých upíná neustále k tomu, co se takovému dítěti nedaří, negativně to ovlivní jeho sebepojetí a ochotu komunikovat jakýmkoli způsobem. Tlak na výkon, dril a kritika mohou způsobit, že k obtížím v komunikaci se přidají úzkosti, sociální fobie, neurózy a negativismus. Děti nejlépe prospívají, když jsou jako květiny zalévány s láskou a pozorností blízkých.Terapeutické postupy a technologické pomůcky mohou být doplňkem vztahu, který je základem pro komunikaci, spolupráci a další rozvoj řečových i jiných dovedností. máma s dcerou cvičí logopedii   Děti (nejen) s dysfázií potřebují porozumění a podporu:

1) Komunikace: Pozitivní ocenění snahy komunikovat verbálně i neverbálně. Strategie: „dělej, že nerozumíš,“ jako snaha donutit dítě mluvit, je zcela nevhodná. Klíčová je systematická vytrvalá podpora v osvojování slov a gramatiky rodného jazyka pod vedením klinické logopedky. Místo upozorňování na nedostatky v gramatice a výslovnosti je vhodné v interakci opakovat jejich sdělení v správné formě.
Jak můžete podpořit porozumění verbálním pokynům? Je dobré informaci ukázat, nakreslit, předvést, zkrátit dlouhá souvětí, instrukce předávat postupně, ne najednou.

2) Rozvíjet pohybové dovednosti dětí: Vývoj řeči je úzce propojený s vývojem koordinace hrubé a jemné motoriky. Je důležité zaměřit se na zájmy dítěte a objevit jeho silné stránky, vyhnout se neustálému nácviku toho, co se dítěti ještě nedaří. Pohyb venku také slouží jako prevence přetížení, stresu, úzkosti. Děti s dysfázií mohou mít současně i zvýšenou smyslovou citlivost na zvuky, dotek, chuť, nebo zrakové podněty. Aktivity je proto dobré nabízet, ale nevnucovat, aby se předešlo smyslovému přetížení dítěte. U předškoláků kromě výslovnosti je důležité rozvíjet zrakové a sluchové vnímání, pozornost a paměť, předmatematické představy a grafomotoriku jako prevence obtíží ve školním věku, protože obtíže v řeči se často promítají i do čtení, psaní a cizích jazyků.

3) Podpora pro rodiče: Spojte se s dalšími rodiči osobně, nebo online. Vývojovou dysfázii má celosvětově 1 ze 14 dětí, nejste v náročné situaci sami. Společně se řešení hledají lépe.
Zvažte využití terénní sociální služby Raná péče, která podporuje v ČR zdarma děti s obtížemi ve vývoji a jejich rodiny do 7 let věku. Najděte další odbornou pomoc pro děti s podezřením na vývojovou dysfázii:

  • Klinická logopedie
  • Foniatrie (vyšetření sluchu)
  • Klinický psycholog (posouzení intelektu, vyloučení autismu)
  • Neurolog (tyto děti mohou mít i epilepsii)
  • V případě obtíží s vývojem motoriky, vadného držení těla může pomoci Fyzioterapie, Ergoterapie

Školní poradenské zařízení pro doporučení podpůrných opatření ve vzdělávání MŠ/ZŠ: Speciálně pedagogické centrum pro děti s vadami řeči (SPC), Pedagogicko – psychologická poradna (PPP).

Stáhněte si PDF Materiály pro děti zdarma

Užitečné odkazy: Dysfázka

Doporučuji literaturu:

Vývojová dysfázie

První krůčky ke správné výslovnosti