Dysgrafie je specifická porucha psaní, která ovlivňuje schopnost dítěte čitelně a plynule psát. Nejedná se o nedostatek inteligence nebo lenost, ale o neurologickou příčinu, která může způsobovat frustraci jak dětem, tak jejich rodičům a učitelům. Naštěstí existuje mnoho způsobů, jak dětem s dysgrafií pomoci a usnadnit jim učení.

Jak poznat dysgrafii?

Děti s dysgrafií mohou mít obtíže:

  • s držením tužky a koordinací ruky
  • nečitelné písmo
  • písmena mimo řádky
  • nepravidelné mezery mezi slovy a písmeny
  • pomalé tempo psaní
  • problémy s pravopisem a interpunkcí
  • bolest ruky při psaní

Pokud si rodiče nebo učitelé všimnou těchto příznaků, je dobré dítě objednat do Pedagogicko – psychologické poradny, kvůli doporučení podpůrných opatření pro žáka se speciálními vzdělávacími potřebami.

Jak mohou pomoci učitelé?

  1. Povolení alternativních metod psaní – V 1. třídě zapojit hmatové vnímání pro osvojování tvarů písmen (modelína, drát). Na prvním stupni ZŠ je dobré zvážit, zda místo vázaného písma využít Comenia Script. Na druhém stupni umožněte dítěti používat klávesnici, hlasový záznam nebo jiné technologie pro zápis informací.
  2. Úprava školních materiálů – Používejte větší řádkování, širší řádky a tištěná písmena. Zkraťte rozsah zadaného úkolu. Místo diktátů je vhodné využít tištěný text, kam žák doplňuje pravopisné jevy.
  3. Podpora motorických dovedností – Krátká cvičení na jemnou motoriku prstů (např. modelování plastelíny) mohou zlepšit regulaci svalového napětí ruky. Postup krok za krokem se můžete naučit v online kurzu Grafomotorika hravě.
  4. Trpělivost a pozitivní přístup – Dítě potřebuje podporu a pochvalu za snahu, ne kritiku za nečitelné písmo. Místo červené propisky opravujte chyby zelenou, která není tak výrazná. Celá červeně podtrhaná stránka textu působí na žáka demotivačně. Využijte sebehodnocení žáka: nechte ho podtrhnout ty písmena, která jsou podle něj napsána čitelně podle vzoru. Hodnoťte pozitivně individuální zlepšení žáka v průběhu času, nesrovnávejte žáky mezi sebou.
  5. Možnost delšího času na psaní – Děti s dysgrafií často potřebují více času na dokončení písemných úkolů, je dobré dělat pravidelné mikro přestávky jako prevenci únavy paže z křečovitého držení tužky.

Jak mohou pomoci rodiče?

  1. Podpora bez tlaku – Povzbuzujte dítě a oceňujte jeho úsilí, i když jeho písmo není dokonalé. Opakované přepisování a stres obvykle zhoršuje čitelnost písma dítěte. Zjistěte jak podpořit dítě ve vhodném úchopu tužky.
  2. Domácí cvičeníHry na rozvoj jemné motoriky, nebo individuální fyzioterapie pro stabilní sed a koordinaci velkých svalových skupin může zlepšit schopnost plynule a čitelně psát.
  3. Použití vhodných pomůcek – Ergonomické trojhranné tužky, psací tabulky, vhodně nastavená žilde s opěrkou pro nohy.
  4. Komunikace se školou – Spolupracujte s učiteli a hledejte individuální přístup ke vzdělávání vašeho dítěte, např. zkrácení domácích úkolů.
  5. Podpora zájmů a talentů – Podpořte sebedůvěru dítěte díky volnočasovým aktivitám, ve kterých se cítí dobře.

Dysgrafie může být pro dítě výzvou, ale s vhodnou podporou ji lze zvládnout. Klíčem je trpělivost, pochopení a individuální přístup. Pokud učitelé a rodiče spolupracují a vytvářejí dětem přátelské podmínky, mohou jim pomoci překonat překážky a uspět ve škole i v životě.

Stáhněte si zdarma pracovní listy Hravé procvičení grafomotoriky a propojení hemisfér pro děti 4-8 let, díky kterému s dítětem procvičíte plynulost tahu na velkých formátech.

kluk píše